Умови успішного запам'ятовування матеріалу

Щобпам'ятьзавждизалишаласягнучкоюірухливою , їїтребапостійнотренувати. Виділіть для цього в цілому 1годину в день або хоча б 20-25 хвилин. Врахуйте , що продуктивність запам'ятовування змінюється протягом дня . Пам'ять найбільш чіпка і гостра між 8-12 годинами. Потім продуктивність запам'ятовування починає поступово знижуватися , а з 17 години знову повільно зростає і при відсутності значного стомлення досягає високого рівня у вечірній час (приблизно до 19 годинах ) .

Зрозуміло , що абсолютно всі запам'ятати неможливо . Тому з потоку інформації необхідно вибирати найбільш істотне. Це , перш за все , дані , які допомагають удосконалювати професійні навички , відомості, пов'язані з світом захоплень , наприклад , колекціонуванням . Звідси основною умовою успішного і осмисленого запам'ятовування є використання досліджуваного матеріалу в практичній діяльності.

Вирішивши для себе , яка саме інформація вам необхідна , чітко сформулюйте пізнавальну мету. Наприклад: «Хочу знати , хто є архітектором будівлі Великого театру ? Які ще будівлі належать цьому зодчому ? ». Слід більше вирішувати завдання і виконувати практичні вправи з використанням тієї інформації , яку необхідно запам'ятати.

Важливою умовою того , щоб інформація запам'яталася швидко і надовго , є наявність інтересу до неї. Намагайтеся розширювати і поглиблювати свої інтереси. Чим більше людина знає , тим краще запам'ятовує .

Процес засвоєння та відтворення інформації залежить від уваги людини , точніше від концентрації уваги на запам'ятовуємо матеріалі . Увага - це різець пам'яті; чим воно гостріше , тим більш глибокі сліди залишає .

Велике значення для запам'ятовування мають наші почуття і емоції. Намагайтеся надавати запам'ятовуються матеріалу емоційне забарвлення , викликаючи у себе певні почуття . Інформація , яка вам байдужа , не викликає емоцій і почуттів , погано запам'ятовується . Неодмінною умовою доброго запам'ятовування є розуміння того , що треба засвоїти. Добре запам'ятовується те , що зрозуміло. Всі закони , правила формули спочатку повинні бути зрозумілі , і лише після цього їх можна заучувати дослівно. Зрозуміти інформацію - це означає , в якійсь мірі , вже запам'ятати її .

Не старайтесь запам'ятовується заучувати як щось ізольоване . Необхідно встановлювати його у вже наявну в вас систему знань .

Ефект запам'ятовування залежить від характеру інформації , і насамперед від вашої активності і самостійності при її засвоєнні . У момент запам'ятовування важлива власна розумова активність , яка проявляється в порівнянні, протиставленні , аналізі , синтезі , узагальненні , угрупованню досліджуваного матеріалу. Такий матеріал слід уявляти, уявляти , одночасно перевіряючи якість запам'ятовування . При засвоєнні понять необхідно прагнути до власних формулювань . Це розвиває пам'ять і мислення , і такі формулювання краще запам'ятовуються .

Ми вже відзначали , що запам'ятовування стає успішним при наявності запасу знань . Можна сказати , що абсолютна новизна інформації спантеличує і обтяжує пом'яти . Осягнення нового тільки тоді приносить задоволення і приносить гарні плоди , коли його можна порівняти зі старим , минулим досвідом. Слід пам'ятати про кількість і якість нового матеріалу. Прогалини в знаннях не дають можливості добре засвоїти і запам'ятати наступний матеріал . Для попередження цього слід систематично перевіряти колишні знання .

Запам'ятовування - це праця , і праця нелегкий . Тому важливою умовою успішного засвоєння матеріалу є наполегливість і завзятість у роботі , вміння не зупинятися на півдорозі , а домагатися повного і міцного запам'ятовування.

Дуже важливо приділяти увагу організації своєї праці і відпочинку. Найбільш доцільно зблизити момент первинного сприйняття інформації, що вивчається і момент її первинного повторення. Таке зближення запобігає забування . Починати треба з самого важкого розділу інформації , намагаючись відокремити головне від другорядного .

Запам'ятовуванню сприяють виписки з прочитаного ; подання інформації у вигляді схеми або опорних сигналів; промовляння інформації про себе або вголос . Відомо , що структурно краще запам'ятовується «початок » і «кінець » інформації. На запам'ятовування « середини» йде більше часу . Тому основну увагу необхідно звертати на « середину» інформації, що запам'ятовується , використовуючи всі ті умови і прийоми , які ми назвали.

Результат запам'ятовування залежить від попередньої і наступної діяльності людини. У деяких заучування йде найбільш продуктивно у вечірній час , у інших - вранці . Найменш ефективно заучування днем . Найдоцільніше запам'ятовувати ввечері і повторювати на наступний ранок. Великий матеріал краще ділити на невеликі групи , об'єднані за якоюсь ознакою . Матеріал у процесі запам'ятовування має безперервно систематизироваться . Особливого значення набуває здатність знаходити в явищах , предметах подібність або відмінність.

Корисно ставити перед собою такі завдання на запам'ятовування , які б дещо перевищували ваші можливості. Кажуть , що правильно забути - наполовину згадати. У цьому випадку добре використовувати метод асоціацій , тобто встановлювати зв'язок матеріалу, що запам'ятовується з яким-або подією , ситуацією і т.д. Кращі помічники пам'яті - дисциплінованість і організованість

Запам'ятовування залежить від особливостей темпераменту і характеру людини. Так холерики швидко запам'ятовують , але й швидко забувають. А флегматики , навпаки , повільно запам'ятовують , а пам'ятають довго.

Якщо людина егоїстична , то йому важко запам'ятати подробиці життя інших , навіть близьких людей , включаючи дати народження. Зате нюанси проявів власного « Я » завжди живі в його пам'яті.

Образливий людина схильна терзати себе без кінця спогадами про заподіяних йому образ і насмішок , начисто забуваючи про все добром , що зробив для нього кривдник . Можна навіть сказати: «Скажи мені , що ти пам'ятаєш , і я скажу тобі, хто ти».

Телефони довіри (консультативні): Міністерство освіти і науки України - (044)481-32-21(11), Міністерство охорони здоров"я України - 0-800-801-333, Департамент освіти і науки Одеської ОДА - (048)728-86-07, Котовське медичне училище - (04862) 2-16-06